Tiszteletreméltó
Urbanizált madarak
Ediacara - 2009.06.19 19:26
Városi
madarakról a szakember szavaival: interjú Dr. Bókony Veronika
madárbiológus-kutatóval, aki a Pannon Egyetem kutatócsoportjával itthon
elért nemzetközi tudományos sikerekkel büszkélkedhet.
Dr. Bókony Veronika fiatal kutató, 2006-ban doktorált, jelenleg a
Pannon Egyetem Limnológiai Intézetének tudományos munkatársa. A Dr.
Liker András vezette kutatócsoporttal nemrégiben az Amerikai Tudományos
Akadémia folyóiratában (PNAS) megjelent tanulmányban ismertették a házi
verebek csoportos viselkedésében felismert sikeres élelemszerző,
problémamegoldó stratégiákat.
Sikereikről a hazai sajtó is hírt
adott, s mivel évek óta követem Veronika izgalmas munkáit, ennek
apropóján kértem tőle lehetőséget néhány érdekes kérdés
megválaszolására.
Sütkérező házi veréb
Fiatal voltod
ellenére hosszú évek óta komoly sikerekkel a hátad mögött foglalkozol a
madarak biológiája és viselkedése közti összefüggések, ezek
alakulásának kutatásával. Mi indított arra, hogy ezt a kutatási
területet válasszad ki magadnak? A természet és az
állatok szeretete családi örökség szüleimtől és nagyszüleimtől, mint
ahogy az is, hogy a tanulás és a tudás a legnagyobb értékek közé
tartoznak. Pici koromtól szőrös és tollas jószágokkal akartam
foglalkozni, de sokáig nem gondoltam, hogy kutató leszek, valami
gyakorlatiasabb pályát képzeltem el, meglehetősen homályosan és a való
lehetőségek különösebb ismerete nélkül (amennyit egy gimnazista a
pályaválasztásról, az életről tud…). Úgy alakult, hogy a hazai
biológus-elitképzést (akkor még alkalmazott zoológus szaknak hívták)
sikerült elvégeznem, ahol leginkább arra tanítottak meg, hogyan lehet
nívós alapkutatást végezni, és ráébresztettek, hogy ez az, amit a
legjobban szeretnék csinálni. Azt kezdettől tudtam, hogy elsősorban a
viselkedés hogyan-miértjei érdekelnek, a madarak viszont szinte
véletlenül (vagy ki tudja, talán éppen a sors keze által) kerültek az
életembe. Diplomamunka gyanánt egy saját kis kutatási projektet kellett
elvégeznünk, és én nem témát, hanem témavezetőt választottam: annak a
két kutatónak a munkájába kapcsolódtam be, akiket szakmailag és
emberileg is a legnagyszerűbbnek tartottam – ők pedig történetesen
madarászok voltak. Rengeteg motivációt kaptam tőlük, ami azóta is
kitart (egyikükkel máig együtt dolgozom). Nem kizárt, hogy ha ők
vírusokkal vagy levéltetvekkel foglalkoztak volna, akkor most
ugyanolyan elhivatottsággal lennék virológus vagy levéltetvész, mint
ahogy madárbiológus vagyok…
Feketerigó kukacokat visz a nemrégiben kikelt fiókáinak
Egy egyszerű hétköznapi ember is észre tud venni bizonyos
változásokat a körülötte élő madarak viselkedésében. Egy bakonyi
faluban élő ismerősöm például egészen addig nem látott közelről
feketerigót, míg nem került városba, iskolába - az erdőben élő rigók
félénksége, emberkerülése után nagyon fura volt számára, hogy a városi
testvéreik viszont teljesen közvetlenek. Miért lehet akár néhány
kilométeres körzeten belül is ilyen eltérő az adott faj viselkedése?
Tekinthető-e még azonos fajnak a városi és az erdőben élő feketerigó?
Ha jól tudom, nemcsak az életmódjuk, de az énekük is megváltozott a
városiaknak. Ezt csupán egyedi "akciónak", vagy a faj szétválásának, az
evolúció kézzel fogható nyomának lehet-e tekinteni?
A feketerigó nagyon jó példa a vadon élő fajok városiasodására: az
utóbbi mintegy kétszáz év leforgása alatt félénk erdőlakóból városi
nyárspolgár lett belőle Európa-szerte. Ezek a városi populációk számos
tulajdonságban különböznek az erdeiektől, például hosszabb ideig és
nagyobb egyedsűrűségben fészkelnek, kisebb távolságokra vagy egyáltalán
nem vándorolnak el telente, és ahogyan írtad, kevésbé félnek az
embertől. Ezeknek a változásoknak komoly élettani alapjai is vannak, a
városi rigóknak a hormonműködése is más (például a hímeknek alacsonyabb
a tesztoszteronszintje), mint az erdei társaiknak. Úgy tűnik, hogy
ezeknek az alapvető változásoknak legalább egy része genetikai
elkülönülésre vezethető vissza, mert amikor városi és erdei fészkekből
származó rigófiókákat azonos körülmények között neveltek fel és
tartottak laboratóriumban, így is találtak köztük hormonális
különbségeket (a városi madarak kevesebb stresszhormonnal reagáltak egy
kísérletes stresszhelyzetre, ami jól egybecseng azzal a megfigyeléssel,
hogy a városi rigók „bátrabbak”). Tehát nem csak arról van szó, hogy a
faj viselkedése rugalmas, és éppen „azt húzza elő a tarsolyából”, ami
az adott körülmények között a legelőnyösebb, hanem a városi környezet
szelektál is, tehát bizonyos génekkel (például nagyobb
stressztűrőképességgel) rendelkező egyedek nagyobb eséllyel maradnak
életben és szaporodnak sikeresen a városban, így az ő génjeik fognak
terjedni a populációban. Ettől még nem tekintjük őket más fajnak, mint
az erdei feketerigókat, de ezek és hasonló változások valóban
jelenthetik a kezdetét egy evolúciós szétválási folyamatnak (a faj
definíciója meglehetősen vitatott kérdés, de a biológusok gyakran a
reproduktív izolációt tekintik a faj kritériumának, tehát akkor „vált
el” egymástól két faj, ha már nem képesek sikeresen szaporodni
egymással, azaz életképes és szaporodóképes utódot létrehozni). Ami
meglepő, az a változás sebessége: kétszáz év evolúciós léptékkel mérve
rendkívül rövid időnek számít, de ennél extrémebb példát is ismerünk.
Egy észak-amerikai hegyvidéki énekesmadárfaj (magyarul téli
sármánypintyként emlegetik) egy populációja az 1980-as évek elején
telepedett meg egy dél-kaliforniai városban, és kurta két évtized alatt
számos, a feketerigókéhoz hasonló változáson ment keresztül. Ezeknek a
madaraknak a színezete is megváltozott: a faroktollaikon található
feltűnő fehér foltok jelentős részét elvesztették, ami a hegyi
populációkban fontos szexuális jelzés (a hímek a vetélytársak
elrettentésére és a nőstények elcsábítására használják). Ez is arra
utal, hogy a városi környezet egészen speciális élőhely, ahol más
szelekciós tényezők uralkodnak, mint a természetben.
Széncinege a madáretetőn napraforgómaggal
Azok az életmódbéli változások, amelyek egy urbanizált
madarat jellemeznek, visszafordíthatóak-e szerinted? Mennyire vagyunk
felelősek a közelünkben élők fennmaradásáért? Gondolok itt arra, hogy
pl. a téli madáretetés tartós elmaradásával a városba költözött madarak
megritkulásán kívül előfordulhatna-e, hogy a túlélők "visszavadulnak"?
Ez igazából egy elméleti kérdés akarna lenni… Azok
a változások, amelyek egy-egy faj viselkedésének rugalmasságából
erednek, bizonyosan visszafordíthatók, hiszen a plaszticitás azt
jelenti, hogy az állat génjei egy viselkedési repertoárt kódolnak,
amelyből az adott környezet „váltja ki” a legmegfelelőbbet. Ez a
flexibilitás fontos szerepet játszik az urbanizáció során, hiszen a
rugalmasabb fajok nagyobb eséllyel tudnak alkalmazkodni ehhez a
különleges környezethez, mint a specializált életmódúak (például egy
albatrosz vagy egy mézkalauzmadár viselkedési repertoárjába nemigen
férne bele a városi élet). Ugyanakkor, mint a fenti példákból is
látszik, a városi populációk genetikailag is alkalmazkodhatnak, vagyis
kiszelektálódhatnak belőlük a városi életre kevéssé alkalmas gének,
amit legfeljebb egy újabb evolúciós folyamattal,
„vissza-alkalmazkodással” lehetne megfordítani. Hogy gyakorlatilag e
két tényezőnek mekkora a jelentősége egymáshoz képest az egyes fajok
urbanizációjában, azt hiszem, senki sem tudja egyelőre. Az ember
felelősségét és lehetőségeit e téren még nehezebb megállapítani, hiszen
még azt sem lehet tudni, mely fajoknak és mennyiben „jó” vagy „rossz” a
városiasodás (ezt a kérdést egyre több kutatás feszegeti manapság).
A konkrét kérdést a „visszavadulással” kapcsolatban nem igazán értem
(bocsi…): azok a fajok, amelyek a madáretetők miatt látogatnak a
városba, mint számos téli vendég, azok valószínűleg a városon kívül is
megtalálnák a boldogulásukat, ha nehezebben is. A valóban
urbanizálódott fajok viszont (és ide nemcsak számos madárfaj tartozik,
hanem rókák, medvék is!) gyakran „kukáznak” és olyan táplálékokat is
fogyasztanak, amelyeket az ember nem önszántából, vagy legalábbis nem
nekik kínál fel: kutyaeledelt a kertben, gyorsétterem asztalán hagyott
sültkrumplit, hipermarket polcaira kiszóródott kiflimorzsát, utcai
szemetet. Egy lengyel városban például azt találták, hogy minél több
volt a szemeteskuka, annál több szarkapár fészkelt az adott
városrészben… De miért is szüntetnénk meg a madáretetést, amikor az
mindenkinek (az embereknek és a madaraknak is) jó? Itt persze nem arra
gondolok, amikor a londoni Trafalgar téren a galambok véresre tapossák
egymást, miközben a kis magos zacskókért tolonganak, amiket a turisták
borsos áron vesznek nekik a helyi nénikéktől…
Karvaly a panelház tetején prédára les
Személyes tapasztalatom szerint egyre több madárfaj
jelenik meg állandó városi lakosként. Nem pusztán a már megszokott
rigók és verebek, hanem egyre többféle cinege, pintyféle, kis
énekesmadarak, s néhány éve már állandó lakosunk egy karvaly is. Amíg
egy falusi portán megszokott látvány lehet a kert végében keresgélő
verebek közé lecsapó karvaly, addig ez egy lakótelepen eddig nem volt
igazán mindennapos. Véleményed szerint meddig folytatódhat ez a
folyamat, s lehet-e ellenszere a természetes élőhelyek pusztulásának?
Erre megintcsak nehéz általános érvényű választ adni. A
ragadozómadarak, köztük a karvaly is, világszerte „előretörnek” a
városokban, ami jó hír, mert annak a jele, hogy már nem irtják őket
tűzzel-vassal azzal a felkiáltással, hogy „kártékonyak” és „gyilkosok”,
és nem is mérgezik őket közvetett módon azokkal a rovarirtószerekkel,
amelyeknek a táplálékláncban való felhalmozódása kis híján a
kipusztulásukhoz vezetett. Ugyanakkor azt is jelenti, hogy az ember
egyre nagyobb területeket alakít át városokká, és – antropomorfizálva –
ha egy állat életben akar maradni, kénytelen alkalmazkodni ezekhez az
új viszonyokhoz. Ez a folyamat bizonyosan folytatódni fog, mert az
urbanizáció egyre gyorsabb ütemben folyik, különösen a világ
„elmaradottabb” részein, ahol még viszonylag sok a természetes terület.
A fajok egy része meg tud felelni azoknak a kihívásoknak, amit a városi
élet (az ember közelsége, a környezet szennyezettsége, a természetestől
jelentősen különböző életkörülmények) jelent, és talán reménykedhetünk
benne, hogy ezek a fajok megmaradnak akkor is, amikor már az egész
Földet betondzsungellé rondítottuk. Ugyanakkor még az
alkalmazkodóképesség, egy faj flexibilitása sem garantált „ellenszer”.
Erre elgondolkodtató példa a házi veréb: történelmi idők óta él együtt
az emberrel, bámulatos rugalmassággal alkalmazkodva hozzá, és azt
hihetnénk, bármit képesek túlélni. Az utóbbi évtizedekben mégis
fogyatkozásnak indultak az állományaik a világ számos pontján,
különösen a nagyvárosokban, és a kutatók értetlenül állnak a jelenség
előtt. Mi történik a verebekkel, akik évezredek óta kitartottak
mellettünk? Egyesek úgy vélik, hogy a városfejlesztésekben keresendő az
ok: az utcán egyre kevesebb a szemét, az épületeken egyre kevesebb a
fészkelőhelynek alkalmas repedés, a rovartáplálékot biztosító
zöldterületeket parkolókká alakítják, és a jóléti polgárok egyre több
házikedvencet tartanak, a macska pedig a verebek egyik legfőbb
ragadozója. Mások szerint viszont a házi veréb „a bányász kanárija”:
azt jelzi, hogy valami nagyon nincsen rendjén a városainkban, ami
idővel minket, embereket is érinthet.
Fű között falatozó tengelicek
Alkalmazkodhatunk-e mi magunk jól a városiasodó
madarakhoz? Például a sokféle magevő pintyfaj jelenléte esetében
pozitív lenne szerintem a ritkább fűnyírás egy lakótelepen. A
mindenféle allergiák korszakában szerinted van-e ennek akkora súlya az
adott madárfaj túlélésében, hogy érdemes ilyesmiért kampányolni egy
önkormányzatnál? Érdemes-e magánkertekben a "sport" fű helyett
virágmagos fűkeveréket vetni hasonló célból? Azt
hiszem, leginkább egyénileg van mód arra, hogy a madaraknak kedvezzünk,
tehát a saját kis kertünkben tehetünk ki magetetőket, itatókat és
fészekodúkat, ültethetünk bogyós bokrokat, és hagyhatjuk, hogy a gyepet
fölverje a gyom (ha a szomszéd nem följelentős fajta).
Közintézkedésekért kampányolni ezügyben szerintem nem érdemes, mert nem
várható, hogy az önkormányzat vagy bármilyen más hatóság a
közegészségügyi megfontolások vagy a súlyos anyagi érdekek elé helyezze
azt, hogy több madár legyen a városban. De általában is azt gondolom,
hogy az egyén sokkal többet tud tenni és sokkal okosabb tud lenni, mint
a köz!
Házi veréb csapat, avagy kamarakórus karnaggyal
A nemrégiben lezajlott bogáncslepke-vonulás kapcsán
figyeltem meg a verebek viselkedését: egy hatalmas, virágzó belvárosi
hársfán tömegesen lakmározó lepkék közé élő torpedókként be-bevágódtak
a verebek, egyszerre kb. 4-5 madár, nyomukban fellibbentek a pillangók,
majd a verebek szinte egytől-egyig egy lepkével a csőrükben fordultak
ki a fa ágai közül, mindez néhány másodperces folyamat volt, sokszor
ismétlődően. A közelmúltban jelent meg egy tanulmány - amelynek szerves
részét képezi a Te kutatómunkád is - a verebek csoportos viselkedése
kapcsán. Véleményed szerint egy ilyen, máskor általam nem látott
vadászati stratégia is beleillik a felfedezésbe? Képesek ennyire rövid
idő alatt sikeres stratégiát kitalálni, választani a verebeink, vagy ez
csak véletlen lehetett, esetleg egy másféle élelemszerző módszer adott
helyzetre történő alkalmazását láttam csak? A
verebek leleményessége régóta ismert, például az étteremben megtanulják
kinyitni a fotocellás ajtót, és a gyártelepeken színtiszta fémdrótból
is képesek fészket rakni. A vizsgálatunk, amit említettél, azt mutatta
meg, hogy az efféle új megoldások feltalálásában és elterjedésében a
csapatos életforma jelentős előnyt biztosít: egy magányos egyed vagy
egy néhány fős csoport akár soha nem is jön rá arra a trükkre, amit egy
nagyobb csapatban nagyobb eséllyel előforduló „zseni” (innovatív
hajlamú vagy nagyon intelligens példány) rövid idő alatt kifejleszthet,
és amit aztán a többiek is eltanulhatnak vagy legalábbis potyázhatnak
belőle. Így a viszonylag nagyméretű agyuk és flexibilis, opportunista
viselkedésük mellett a csapatosságuk is segíthette a verebeket abban,
hogy mindenféle változatos környezetekben megtelepedhessenek és
„meghódítsák a világot”. (És ez valószínűleg nem csak ezekre a szürke
kismadarakra igaz – az emberi evolúció kutatóinak az egyik fő
elképzelése az, hogy éppen a szociális viselkedés, a csoportos életmód
volt a kulcsa az emberi faj sikerének!) Amit a lepkét vadászó
verebektől láttál, lehetett egy ügyes (vagy szerencsés) egyed
innovációja, amit aztán a többiek is alkalmazni kezdtek – a verebek
szeretik „utánozni” egymást. Hogy az akció mennyire volt közös, mint
amilyen egy csimpánzcsapat kísértetiesen koordináltnak tűnő vadászata,
azt nehéz megítélni – tudtommal nem írtak még le hasonló, tervszerű
összefogást verebeknél. Valószínűbbnek tűnik, hogy mindenki a maga
szakállára vadászott, de azt kóser verébhez illő módon társaságban
tette.
Házi veréb a madáretetőn napraforgómaggal a csőrében
Egy távoli országban élő ismerősöm számolt be egy érdekes
dologról. A városuk egyik nagy parkjában évekkel ezelőtt észrevett egy
albínó verebet, akit az emberek különcségénél fogva nagyon szerettek
etetni. Normális esetben egy ilyen küllemű madárnak nem sok esélye
kellene legyen a sikeres szaporodásra, mégis azt vették észre, hogy
évről évre egyre több a fehér veréb az adott parkban. Az emberek által
kiválasztott módon táplált madárnak ennyivel nőhettek az esélyei?
Pontos adatok nélkül itt csak spekulálni lehet, de kicsinek tartom a
valószínűségét, hogy az emberek kivételezése „terjesztette el” az
albinizmust a populációban. Ha egy parkban etetik a madarakat, nehéz
elképzelni, hogy ehhez a forráshoz egy-két egyed szelektíven juthasson
hozzá pusztán amiatt, hogy az emberek nekik dobják a morzsát, hiszen ha
vannak a közelben erősebb, ügyesebb fajtársak, ők könnyűszerrel
elvehetik vagy legalábbis egyenlő arányban részesedhetnek belőle (a
verebek gyakran lopkodják egymástól a táplálékot, ezt a stratégiát
potyázásnak hívja a szakirodalom, bár jobban fejezné ki a „fegyveres
rablótámadás”, mert ez a lopás általában verekedéssel is jár). Mivel az
albinizmus általában valamilyen genetikai hiba következménye – például
Csernobilban a füsti fecskéken sokkal nagyobb arányban találni
részleges albinizmust, mint a környező, de kevésbé szennyezett
területeken! –, ezért azt is nehéz elképzelni, hogy az albínó veréb
„jobb minőségű” lett volna társainál, akár a túlélési versenyben (pl. a
táplálék megszerzésében), akár a szexuális szelekcióban (párszerzésben
és utódok nemzésében). Itt érdekes lenne tudni, hogy tojó vagy hím
volt-e az eredeti madárka! Ha tojó, akkor legsikeresebben úgy
terjeszthette el a génjeit a következő generációkban, ha sok tojást
rakott és szorgosan etette a fiókáit, ehhez pedig némi plusz táplálék
és az ebből adódó jobb kondíció valóban fontos lehetett. Ha hím, akkor
egy alternatív lehetősége is volt a sokasodásra: a verebeknél is
létezik a félrelépés jelensége, a párkapcsolatban élő madarak időnként
(az esetek mintegy 10%-ában) más egyedekkel párosodnak, így egy rámenős
vagy vonzó hím sokkal több utódot is produkálhat (más párok
fészkeiben), mint amennyit maga felnevelni bír. Igaz, a házi verebeknél
máig nem sikerült megfejteni a félrelépések mozgatórugóit, mert
látszólag semmilyen különösebb előnye nem származik a feleknek a
hűtlenségből, és úgy tűnik, a hímek színezete sem játszik benne
szerepet, ezért nem valószínű, hogy a tojók szívesebben léptek volna
félre egy fehér hímmel. (A hím verebek fekete begyfoltját régóta
„gyanúsítják” azzal a viselkedéskutatók, hogy egyfajta szexepil, tehát
a párválasztás során a tojók preferálják a nagyobb begyfoltú hímeket,
de az erre vonatkozó eredmények ellentmondásosak, a genetikai
vizsgálatok pedig egybehangzóan azt mutatják, hogy a félrelépések
során, a „titkos párválasztásban” nem számít a begyfolt mérete.)
Inkább azt tartom valószínűnek, hogy az albinizmus a beltenyésztődés
miatt terjedhetett el. A házi veréb nagyon helytülő faj, egy-egy madár
leélheti az életét akár néhány kilométeres körzeten belül is, és ez
bizonyos körülmények között beltenyésztéshez vezethet (például a
norvégiai partokon található szigetvilágban, ahol csak az óceán
átrepülésével tudnának elvándorolni a verebek a kis szigetekről).
Például ha ez a park a verebek számára alkalmatlan élőhellyel volt
körülvéve, vagy legalábbis sokkal kedvezőbb élőhely volt a környezőkhöz
képest (akár amiatt is, hogy itt az emberek bőségesen ellátták őket
ennivalóval), akkor a fiatal madarak többsége nem vándorolt el a
szülőhelyéről, és így idővel egyre több rokon egyed élhetett egymás
közelében, akik – kényszerűségből, vagy mert nem ismerik fel a
rokonaikat – egymással is párosodhattak. Mivel a rokonok genetikai
állománya hasonló, párosodásukból nagy eséllyel születnek olyan utódok,
akik mindkét szülőtől ugyanazt a génkópiát öröklik, akár egy olyan
ritka defektusra nézve is, mint az albinizmus. Ezt hívják
beltenyésztésnek, illetve beltenyésztéses leromlásnak. Ez a jelenség az
embereknél is ugyanígy működik: az albínó emberek 20%-a unokatestvérek
házasságából származik!
A hóra kiszórt madáreleség közt ugráló házi veréb
A madarak hangutánzó képességeiről is volna egy kérdésem.
Míg mondjuk egy énekes rigó dalába jórészt csak más madarak énekéből
vett dallamok kerülnek, addig egy seregélynél gyakran előfordul az
idegen hangok élethű másolása, kezdve a macskanyávogástól az
autóriasztó hangjáig. Szívesen hallanám egy szakember szájából, hogy
miért is kezd hangutánzásba egy madár, s milyen előnyt jelent például a
seregélynek, ha urbánus hangokat tanul meg? A
madárének egy külön, szövevényes szakterület, amihez keveset konyítok.
Hatalmas változatosság van abban a fajok között, hogy mennyire
rugalmasak az énektanulásban: a madarak egy része élete végéig újabb és
újabb dallamokat tanul meg, mások csak fiatal korukban fogékonyak, és
évről-évre azt éneklik újra, amit nagy eséllyel az apjuktól hallottak
(ilyenek a verebek is: anekdoták szólnak arról, hogy mesterségesen
felnevelt verebek kanáridalt vagy éppen zongoradarabokat tanultak meg
énekelni, attól függően, hogy kanári dajka vagy emberi kéz nevelte fel
őket). A változatos énekű fajoknál gyakran azok a hímek a
legsikeresebbek a párszerzésben, akiknek a legnagyobb a repertoárja,
így például egy seregélynek előnyös lehet bármilyen új dallamot
megtanulnia, amivel vonzóbbá teheti az énekét a nőstények számára. Az,
hogy ez éppen nem természetes, hanem városi hang, valószínűleg
lényegtelen a madarak számára.
Bokor ágai közt sütkérező házi veréb
Bár emberi települések már sokezer éve vannak, kíváncsi
vagyok, vajon az amúgy vadon élő madarak mióta élhetnek városi
környezetben, emberek közvetlen közelében? A viszonylag rövid ideje
városokkal bíró földrészeken, mint például Ausztrália, a helyi
madárfajok közt látható-e hasonló tendencia? Mennyi időre van szüksége
egy fajnak ahhoz, hogy képes legyen jól élni és szaporodni városias
viszonyok közt? Ez fajonként nagyon változó, ahogy
a korábbi példákból is látszik: a téli sármánypintyek még csak húsz éve
(és csak egyetlen városrészben) urbanizálódtak, míg a házi veréb költői
túlzással élve azóta él emberközelben, mióta lemásztunk a banánfáról.
Mivel egy faj urbanizációja akár párszáz év alatt végbemehet (lásd a
feketerigó esetét), a történelem folyamán később városiasodott
földrészeken sem ritka. Hogy mely fajok mikor és mennyi idő alatt
válnak urbanizálttá, nehéz megjósolni az esetek egyedisége miatt, de
bizonyos tulajdonságok egyértelműen kedveznek a városiasodás sikerének:
ilyen a viselkedésbeli plaszticitás (például az új táplálkozási módok
feltalálása illetve elfogadása), az erősebb immunrendszer és a nagyobb
stressztűrőképesség.
Szürke légykapó a játszótéren
Hazai kutatóként is lehet nemzetközi sikereket elérni,
erre Te és a kutatótársaid is remek példát mutattatok. Mit gondolsz a
hazai kutatók helyzetéről? Hosszú távon is érdemes itthon dolgozni és
vajon rendelkezésre állnak mindazok a körülmények, amelyek a sikeres
munkához elengedhetetlenek? Milyennek látod belülről a kutatók
helyzetét? Milyen ma hazánkban a tudományos kutatómunka PR-ja? Hogyan
lehetne szerinted a jelenlegi anyagi lehetőségek ismeretében jobbá
tenni a helyzetet? Ezekre a kérdésekre nagyon
nehéz egyértelmű választ adni. A magyar kutatók (köztük én is)
szeretnek azon sóhajtozni, hogy milyen nehéz helyzetük van, mennyivel
könnyebb lenne jobb vizsgálatokat végezni és nagyobb sikereket elérni,
ha több pénzünk lenne és több időt áldozhatnánk a tudományos munkára,
kevesebbet az oktatásra és a vele járó adminisztrációra (a magyar
kutatók zöme valamilyen felsőoktatási intézményben talál állást, ha
szerencsés – aki meg valóban kutatóként, kutatóintézetben tud
elhelyezkedni, az megfogta az isten lábát). Hogy ez mennyire éri meg
hosszú távon, az egyénenként változó: ismerek olyan viselkedéskutatót,
aki már egész fiatalon megelégelte, külföldre költözött, és az egyik
legsikeresebb magyar kutató lett belőle ezen a szűk szakterületen; és
van olyan is, aki a „magyar valóság” keretei között növesztett deres
szakállat és nemzetközileg is elismert tudományos munkásságot.
Ugyanakkor azt gondolom, hogy ha jól a fenekére nézünk a dolognak,
elégedettek lehetünk, hogy olyasmivel foglalkozhatunk, amit lelkesen
szeretünk, ami állandó forgásban tartja az agyunkat, ami erőt ad a
folytatáshoz akkor is, amikor a minden dolgozó embert sújtó problémákba
ütközünk: ha kevés a pénz, ha rossz a főnök, ha nehezek a
munkakörülmények. Egy olyan országban, amelyik a gazdagok között túl
szegény, a szegények között túl gazdag, és minden politikusa a koncért
marakodással van elfoglalva, igencsak ambivalens dolog kutatónak lenni.
Egyfelől jogos elvárás, hogy az állam áldozzon az alapkutatások, a
szellemi teljesítmény támogatására, ha a „fejlett országokhoz” kívánja
magát sorolni és gátat akar vetni az „agyelszívásnak”. Másfelől az
alapkutatás közvetlenül nem hajt gyakorlati hasznot, csupán a
lehetőséget rejti magában, hogy az eredményei egyszer talán
alkalmazhatóak lesznek valamire. Hogyan magyarázod meg a nyugdíjas
néninek, a gyesért tüntető anyukának vagy a három műszakban dolgozó
apukának, hogy te azért kapsz fizetést, mert valami nem megehető, nem
megiható, gyógyszerként nem lenyelhető, absztrakt értéket produkálsz az
országnak (a világnak? vagy csak egy maroknyi tudósnak?), és hogy a
szellemi tőke van olyan fontos, hogy azt az ő adójukból finanszírozni
lehessen? Nehéz ebben igazságot tenni. Itt persze csak az általam
ismert szakterületekről tudok nyilatkozni – az alkalmazott kutatással,
például gyógyszerkísérletekkel foglalkozók valószínűleg más helyzetben
vannak, legalábbis részben.
De hogy ne ilyen borús gondolatok
legyenek a végén, idézek néhány szép (és számomra mindig lelkesítő)
gondolatot egy 1768-as anekdotagyűjteményből (Bod Péter: Szent
Hilarius):
"-Minek tartod a tudományt?
-Élet
szemének, lélek eledelének, oly gazdagságnak, amely veled jár, veled
hál, s még akkor is el nem vesztheted, mikor mindenedet elveszted. Vedd
le a napot az égről, s mindenek megsetétülnek; vedd le a tudományt az
emberi társaságból, s mindenek egyben zavarodnak.
-Mi a tudomány haszna?
-Mindeneknek
mindent ád: az ifjaknak értelmet, az véneknek vigasztalást, a
szegényeknek gazdagságot, a gazdagoknak dicsőséget, gyönyörűséget.
Vénségedre ez útiköltséged.
-Kinek használnak a tudósok?
-Másoknak többet, mint magoknak. A veréb is a galambnak jó tanácsot ada, de a rókától megcsalaték.
-Mi zavarja meg az okosságot?
-Az indulat, mint a napot meghomályosítja a felleg.
-Mi az, ami igen nehéz, s mégsem terheli azt, aki hordozza?
-Az a tudomány és az jó mesterség; amely terhére nincsen annak, akinél vagyon, hanem könnyebbíti sok bajaiban.
-Mit különböz a tudós a tudatlantól?
-Amit a szemes a vaktól, az orvos a betegtől, a tanult ló a délceg szilajtól: ennek hasznát nem lehet venni, amannak szüntelen.
-Ki a jó tanító?
-Akinek
még a lépése is tanít: élete, öltözete, beszéde mind tudományt hirdet a
népnek. Régen a főpapnak palástja alján csengettyűk voltanak, és úgy
ment bé a szentek szentébe, ma is minden magaviselése s cselekedete úgy
zengjen a nép előtt, hogy a szentek szentébe való bémenetelre serkentse.
-A jó tanítómester hol esmerszik meg?
-A
nap az ő sugáriban fényesedik, a tűz szikráiban láttatik, a rózsa
illatában éreztetik, a jó tanító tanítványiban esmértetik meg.
-Micsoda tanítót kell fogadni gyermekednek?
-Olyat,
aki életével s jó erkölcsével is tanítson. Ha gyermekedben hiba lészen,
azt a tudomány megjobbítja: Vitium doctrina corrigit. Aki gyermekének
tudományt nem hágy, hanem csak gazdagságot keres, az úgy cselekszik,
mint akinek a csizmájára vagyon gondja, nincs lábára.
-Micsodás a tudomány?
-Mint az aranykorona, jóféle gyöngynyakravaló, párta, ékességre is vagyon, hasznos is."
Nagyon köszönöm a válaszaidat! Sikeres, érdekes és hasznos kutatásokkal eltöltendő kutatói életpályát kívánok Neked!
(A cikkhez illesztett képek saját fotóim és a lakótelepünkön élő madarakról készültek.)
Kommentáld!