Szeretettel köszöntelek a Természetvédők közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Természetvédők vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Természetvédők közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Természetvédők vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Természetvédők közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Természetvédők vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Természetvédők közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Természetvédők vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Szeretném megkérdezni, hogy Debrecent miért hívják cívis városnak. Kik
voltak azok a cívisek?
Először is szögezzük le, hogy manapság ugyan többnyire csak
Debrecent ismeri az ország cívis városként, valójában azonban az
alföldi mezővárosok közül számos nagyobb településen volt használatos a
cívis kifejezés. Így például Hódmezővásárhely, Nagykőrös és Kecskemét
lakóira is használták ezt, de mára inkább Debrecenben gyakori ez a
megnevezés.
A Néprajzi Lexikon szerint „cívisváros” azoknak „az alföldi nagy
mezővárosoknak a megkülönböztető neve, amelyek a szabad királyi városi
jogállást megszerezték vagy megközelítették, de polgárságuk döntően
földművelő-állattenyésztő paraszti árutermelőkből állt, kereskedő,
iparos, értelmiségi foglalkozású elemeik pedig javarészt jobbágyparaszt
eredetűek voltak”. E kérdéskörrel elsősorban Balogh István és Rácz
István foglalkozott kutatóink között.
A lexikon szerint a „cívisvárosoknak és polgáraiknak jelentős szerepük
volt a magyar parasztság társadalmi felemelkedésében, gazdasági,
művelődési fejlődésében. A cívisvárosok keretei között vészelték át a
legjelentősebb lélekszámú csoportok a török hódoltságot”.
Érdekes, hogy az ország két különböző részén a polgárokra, pontosabban
a paraszti eredetű polgárokra két kifejezés terjedt el. Nyugaton inkább
a „pógár”, keleten a „cívis” volt a használatos, bár a „pógár” keleten
is gyakran előfordult.
Kik voltak a cívisek?
A cívis a latin polgár szóból ered, és az alföldi mezővárosok paraszti
eredetű és még földművelésből élő vagyonos lakosságát jelentette.
Használták a Néprajzi Lexikon szerint a „cíva” nőnemű alakot is.
E lexikon szerint a „cívis hagyománytartó, sajátos életformával
rendelkező réteg, amely éppen konzervativizmusa révén zárt közösséget
alkotott. A családok egymás közt házasodtak. A földdel rendelkező
cívisek benn laktak a városokban – bár mindegyiknek volt tanyája,
legelőrésze –, csak cselédeik és a fiatal házasok költöztek ki a
tanyára”.
A lexikon szerint „tágabb értelmezésben cívisnek nevezik az alföldi
városok bennszülött lakosságát, függetlenül a rétegződéstől, vagyis a
gazdag polgár-parasztokon kívül a kereskedőket, iparosokat,
szegényparasztokat, cselédeket is”.
Érdekes, hogy a Dunántúlon, és szórványosan a Duna-Tisza-közén a
„pógár” lett inkább a parasztgazda megnevezése. Használata a 16. század
közepétől terjedt el. A Néprajzi Lexikon szerint a pógár kifejezés
„fokozatosan terjedt ki a teljes jobbágyokra, majd a
jobbágyfelszabadítás után azok utódaira, a birtokos parasztokra. A
Tiszántúlon a parasztvárosok, földdel rendelkező, a mezőgazdaságból is
élő, félparaszt életmódot folytató tősgyökeres lakóinak megnevezése”.
Debrecen cívisei
Debrecen környéke a honfoglalás idejétől folyamatosan lakott vidék.
Lakossága kezdettől magyar, azonban korai népességében szerepet
játszhattak török népelemek is, amire a város nevének eredete utal. A
13—14. sz. folyamán alakult ki a mai település közvetlen előzménye,
vásárai révén a tágabb vidék kereskedelmi központjává váló mezőváros.
Mint oppidumot (mezővárost) egy jelentősebb uradalom központjává
tették.
Polgárai a szomszédos települések pusztaföldjének bérlete révén
jelentékeny jövedelmi forráshoz jutottak. A szélesedő mezőgazdasági
árutermelés révén a 14—15. sz.-ra az agrártermeléshez kapcsolódva
növekvő hozamú ipara alakult ki, amely korán eljutott a céhes
szerveződés szintjére (az első magyar céhlevelet 1398-ban nyerték a
debreceni csapók, azaz posztószövők) – írja a Néprajzi Lexikon.
Rácz István „A debreceni cívisvagyon” című könyvében azt írja, hogy a
középkorban, illetve annak végén a civitasokban, azaz a királyi
városokban vertek gyökeret a polgárjogúak, Debrecen azonban sokáig csak
az oppidumok (mezővárosok) közé tartozott. Az újabb kutatások szerint
azonban a cívisek bővebb kiváltságú mezővárosokban is előtűntek, és így
ehhez hozzátehetjük, hogy a királyi városok (civitasok) latinul
cíviseknek hívott polgárairól hamarosan átragadt a mezővárosok lakóira
is a cívis elnevezés.
A debreceni polgárjogot Rácz szerint Nagy Lajos 1361. évi és Zsigmond
király 1405. évi városprivilégiumai alapozták meg, de állítólag egészen
az 1330-as évekig visszanyúlnak ezek a gyökerek.
Rácz azt írja, hogy az első adatok a debreceni polgárokról, akikről
ténylegesen kimutatható, hogy a rendi értelemben vett polgárjoggal
éltek, a XVI. század közepéről szólaltathatók meg. Ekkor tehát a várost
még oppidumként tartották számon.
Nem változtatott a polgár jogállásán Debrecenben az 1693. évi új városi
privilégium sem, amely a török hódoltság után királyi városi rangot,
azaz „civitas” címet jelentett. A kiváltságlevél a város „hű
polgárainak és lakóinak” a mentességeit is felsorolta. Ezek már
korábban is érvényben voltak, azaz a város polgárainak nem kellett
kilencedet fizetniük a földesuraknak, a harmincad- és vámfizetés alól
is megerősítették a régebbi felmentést, és tovább gyakorolhatták a
pallosjogot (vagyis a legsúlyosabb ítéleteket is kiszabhatták), s a
húsmérés és vámszedés jogát is gyakorolhatták.
A rendi igényű debreceni polgárjog történetének záró időhatárát Rácz
István szerint az 1848-as törvények vonták meg. Amíg a polgárjog
kialakulása az ország valamennyi városában eltérő időpontokban ment
végbe, megszüntetésére mindenütt 1848-ban került sor. A rendi
kiváltságokat ekkor a jogegyenlőség eszméje váltotta fel. Debrecen régi
képviselő testülete 1848. április 26-án egyenlő jogállásúaknak
nyilvánította a bel- és külvárosi lakosokat.
Rácz így fogalmaz: „Nem magát a polgár jogállást törölték el tehát
1848-ban Debrecenben – miként az ország más részében is –, hanem csak a
korábbi tartalmától fosztották meg, illetve kiterjesztették a városi
társadalom egészére. Ezzel azonban el is vesztette egyéni debreceni
színezetét, hiszen a polgárok az ország valamennyi városában egyenlő
jogok és kötelezettségek élvezői, illetve hordozói lettek, s így a
polgárjog valójában állampolgári joggá bővült.”
A cívis név közkeletűvé válása és a rendi előzmények
Rácz szerint a rendi világ felszámolásával éppenhogy nem kopott ki a
cívis elnevezés a debreceni szóhasználatból, sőt, közkeletűvé csak
igazában ezután vált. (Rácz itt Balogh István kutatásaira is
hivatkozik.) Ugyanakkor Rácz megjegyzi, hogy a debreceni cívis
kifejezés már a korábbi évszázadokban is kialakult, sajátos színezete
volt.
Így például Debrecenben a városi tanács a rendi korszakban polgárainak
a létszámát meghatározott keretek között tartotta. Nem határozta meg
ugyan számszerűen, arra azonban gondosan ügyelt, hogy a polgárjog és a
város gazdasági lehetőségei egyensúlyban maradjanak. Elsősorban a
polgárok számára biztosítható földingatlan területe és minősége szabta
meg a létszámkeret felső határát – különösen a XVIII. század folyamán.
A polgárjog elnyerése tehát a hasznosság szempontjainak volt
alárendelve, és így kirekesztő intézkedésekre is sor került, amelyet
néha „kiszorító törvényes juss”-nak neveztek. Rácz erről így ír:
„Debrecen város tanácsának kirekesztési politikájában a görögök, zsidók
és – tekintet nélkül a nemzetiségükre – a katolikusok kerültek tilalom
alá. A görögök és a zsidók beköltözése ellen azért hadakozott, mert
veszedelmes kereskedelmi konkurenseknek tartotta őket, bár ezt nem
mindig fogalmazták meg ilyen nyíltan. A katolikusok beköltözése és
polgárosítása pedig – megítélésük szerint – az egyvallású város
református egységét bontogatta volna. Ez a kirekesztő politika a
görögökkel és zsidókkal szemben eredményesnek bizonyult, a katolikus
vallásúakat azonban Mária Terézia rendelkezései nyomán már kénytelenek
voltak befogadni.”
Ám mielőtt valaki azt hinné, hogy a debreceniek csak az idegeneket
rekesztették ki, érdemes figyelembe venni, hogy az itteni polgárjog nem
öröklődött az utódokra! Ezzel a debreceni cívisjog eltért a nemesség és
a jobbágyság állapotától. Csak az özvegyekre szállt át ez a „juss”, és
nekik is csak életük végéig. Amennyiben a polgárfiúk cívisjoghoz
akartak jutni, éppen olyan kérelmet kellett benyújtaniuk az
elöljárósághoz, mint az idegeneknek. Két kedvezménnyel azonban
számolhattak: az árván maradt polgárfiút 18 éves korában – ha nem volt
kizáró ok – felvették, de neki is be kellett fizetnie a „felvételi
díjat”, vagyis a „polgártaksát”, a polgárdíjat. A másik kedvezmény
pedig az összes polgárfiúra kiterjedt, vagyis esetükben igen
mérsékelten állapították meg a taksa mértékét. Ez a kedvezmény Rácz
szerint az 1830-as évektől vált szembetűnővé.
Mindez a szegényebb cíviscsaládokat sújthatta elsősorban. Közülük sokan
kikerültek a polgárok közül, s a jobbágyállapothoz sorolható „taksás
telkekre” szorultak. A polgárjogot bárki le is tehette egyébként, de
ettől még a város lakója maradhatott.
Az idegeneket ugyan sokszor kirekesztették Debrecenben, ettől
függetlenül pár tucatnyi külföldi is kapott polgárjogot a városban 1715
és 1867 között. Herpay Gábor a közvetlenül külföldről érkezettek számát
42-re teszi, ami az összes városon kívülről származó polgár 2
százalékát jelenti. Rácz szerint a külföldiek döntően a
Habsburg-birodalom országaiból, Ausztriából, Csehországból, Sziléziából
érkeztek, de akadt köztük svájci is.
Nemesek a városban
Tekintélyes számú polgárjogú nemes is élt Debrecenben, s a város
társadalmában Rácz szerint ők meghatározó politikai befolyást nyertek.
ennek oka az, hogy a polgárok között a nemesek részaránya 31,2
százalékos volt például 1843-ban. Ha ehhez hozzászámítjük, hogy a nemes
polgárok voltak a legvagyonosabbak is, akkor az esetenként kétféle -
polgári és nemesi - kiváltsággal és tekintélyes anyagi eszközökkel bíró
réteg befolyása könnyen érthetővé válik.
Debrecen teljes lakosságához viszonyítva a nemesség növekvő részaránya
volt jellemző a rendi korszakban: 1787-ben 1,6 százalékot tettek ki az
összlakossághoz képest, 1840-ben ez a mutató már 7,5 százalékra
emelkedett.
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!