Szeretettel köszöntelek a Természetvédők közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Természetvédők vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Természetvédők közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Természetvédők vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Természetvédők közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Természetvédők vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Természetvédők közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Természetvédők vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Kirándulások során gyakran eltöprenghetünk, hogy egy szobron
vagy festményen ábrázolt szent vajon kicsoda. Íme egy kis útmutató – a
teljesség igénye nélkül – a szentek azonosításához!
Szentháromság
Az alkotásokon mindig akadnak olyan jegyek, amelyek alapján
azonosítható az előttünk álló alak. Kezdjük a legkönnyebben
azonosíthatóval, amely ráadásul nem is a szentek közé tartozik, hanem
felette áll: ez a Szentháromság (Atya, Fiú, Szentlélek) ábrázolása.
Nagyon gyakran oszlopok tetején (Szentháromságoszlop) láthatjuk a
kompozíciót: egy idősebb férfi, az Atya, jobbján egy fiatalabb, vagyis
Jézus, a Fiú, általában keresztet tartva, felettük pedig
galamb-motívum, amely a lélekre, jelen esetben a Szentlélekre utal.
Ugyanez gyakorta látható dombormű formájában, templomkapuk felett is.
Mária
Bár a szentek esetében a nemiségnek aligha van szerepe, mégis
folytassuk a hölgyekkel, már csak azért is, mert majd ugyanannyi Mária
ábrázolást találhatunk, mint ahányszor Jézust festették meg, vagy
vésték kőbe. A népszerűségnek az oka a Mária-kultusz: a boldog, vagy
éppen szenvedő anyától egészen a diadalmas Világ Királynőjéig
sokféleképpen jelenhet meg, kisdeddel a karján, a kereszt előtt
ábrázolva (ilyenkor az alakja azért általában kisebb mint Jézusé), vagy
éppen egyedül. A kortárs ábrázolásokban néha megesik, hogy akár tőrrel
átszúrt szívvel jelenik meg. A
magyarországi Mária-kultusz sajnálatos hatása, hogy a többi női
szenttel csak nagyon ritkán találkozhatunk az ábrázolásokon, pedig
lenne kire büszkének lennünk!
Rózsák és halak
Nem csak próféta, szent sem lehet senki a maga hazájában? Tény, hogy
Árpád-házi Szent Erzsébetnek Nyugat Európában sokkal komolyabb kultusza
van mint Magyarországon. Talán nem véletlenül, hiszen II. András és
Gertrud leánya (az a Gertrud, aki a Bánk bánban a gaz merániakkal
szövetkezik, s a mű végén elnyeri méltó büntetését, majd ezzel
ugyancsak méltatlan módon bevonul a magyar köztudat fekete bárányai
közé) Thüringiába megy férjhez, s élete 24 évének java részét ott
tölti. Első vőlegénye meghal, s férje, Lajos sem éli meg a leányuk
születését. Erzsébet a sorscsapások hatására gyászruhát, majd a
ferencesekéhez hasonló szürke köntöst ölt.
A legendák szerint sokat jótékonykodik, amit nem néz jó szemmel a
környezete. Gyóntatója is lelki terror alatt tartja, így akaratlanul
hozzásegíti, hogy halála után négy évvel, 1235-ben helyet kapjon az
anyaszentegyház szentjei között.
Erzsébet jelképe a rózsa – ha tehát a szobron, a képen megjelenik ez a
motívum, biztosak lehetünk abban, hogy vele van dolgunk. A rózsa a
legendájára utal, vagyis arra a jelenetre, amikor ruhájában éppen
ennivalót igyekezett kicsempészni a várból a szegényeknek. A várudvaron
azonban útját állták és kérdőre vonták, mit visz. Erzsébet azt felelte,
hogy rózsát, majd leengedte a köntöse szegélyét. Isten nem akarta, hogy
hazugságban maradjon, ezért az ételt rózsává változtatta át, így virág
hullott a várudvar kövére.
Szent Erzsébet nagy tiszteletnek örvend Európában, különösen
Németországban és Olaszországban. Itália déli részén nem a rózsa, hanem
a hal is lehet jelképe, Róma alatt ugyanis létezik egy olyan változata
a legendának, amelyben a rózsa helyett hal szerepel.
Mária és Erzsébet mellett a többi szenttel ritkábban találkozhatunk.
Ennek oka az is, hogy például Margitot (IV. Béla leányát, Szent
Erzsébet unokahúgát) csupán 1943-ban avatták szentté – bár a
tiszteletét már a 18. században engedélyezték –, s így a múlt század
közepén már nem alakulhatott ki komoly kultusza. Még rosszabb sors
jutott testvérének, a szintén – 1999 óta – szent Kingának, hiszen
miután Lengyelországba ment férjhez, itthon alig ismerik.
Szent Antal tartja, Szent Kristóf viszi a kisdedet
Jézus alakja összetéveszthetetlen az ábrázolásokon. Többnyire a
Szentháromság tagjaként, még gyakrabban megfeszítve szerepel – ezt akár
meg is fordíthatjuk, vagyis ha keresztre feszített alak ábrázolásával
találkozunk, az csupán Jézus lehet (kivéve persze a két lator
megjelenítését, őket azonban csak Jézussal együtt ábrázolják).
Bár több magyar férfiszentünk akad, még imponáló lovagkirály is Szent
László személyében, a magyarországi köztéri szentábrázolások örökös
bajnoka egy cseh férfiú, Nepomuki Szent János, akiről összesen 210
bejegyzett védett szobrot mintáztak meg.
Népszerűségét
több tényezőnek köszönheti: jókor, 1729-ben, a barokk-korban avatták
szentté, amikor Magyarországon egyre több keresztet, szobrot emeltek,
ráadásul praktikus szent, az úton és a vízen járókat (vagyis a
hajósokat, halászokat, vízi molnárokat) védi. Maga is a vízben adta
vissza lelkét teremtőjének: miután IV. Vencel cseh király
gyóntatójaként nem volt hajlandó a gyónási titok alá eső dolgokról
vallani a királynak, ráadásul egy apátválasztásnál a saját feje után
ment, az uralkodó 1393-ban a Moldvába dobatta a renitens papot.
Halálának helyét ma is tábla jelzi Prágában, Csehország védőszentje, a
gyónási titok mártírja. Könnyen felismerhető, hiszen általában utak,
hidak környékén áll a szobra. Karjában feszületet (és sosem kisdedet!)
tart, a kereszten gyakran korpusz is található.
A kisded Jézust több szenttel együtt is szerepelhet. Gyakran Páduai
Szent Antal, a szegények, elesettek védőszentje öleli a gyermeket: az
Ágoston-rendi szerzetesből ferencessé vált egyháztanító jelképei még a
kenyér, a könyv és a liliom is.
Ha a gyermek Jézus nem a szobor karjában van, hanem a vállán ül, akkor
a kompozíció Szent Kristófot ábrázolja, aki a hagyomány szerint az őt
próbára tevő, gyermekként megjelenő Jézust a vállán átvitte egy folyó
gázlóján. Szintén könnyen azonosítható Szent Péter, hiszen jelképe a
kulcs – amely a Mennyország ajtaját nyitja.
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!