Szeretettel köszöntelek a Természetvédők közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Természetvédők vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Természetvédők közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Természetvédők vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Természetvédők közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Természetvédők vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Természetvédők közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Természetvédők vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Csak aki már türelmetlenül és forrón vágyakozott valamire, bízott egy ígéret megvalósulásában, az képes érzékelni a „csendes éj, szentséges éj” keresetlen romantikáját. Nem csoda hát, hogy a néphit szerint ez a csodák éjszakája, amikor minden megtörténhet. Az esti harangszóra megnyílik az ég és az éjféli miséig így is marad. Az állatok, mivel ők melengették leheletükkel a kis Jézust, ilyenkor egyszer egy évben beszélni is tudnak. A madarak csicseregnek, énekelnek örömükben, mivel Assisi Szent Ferenc a kis éhezőket a szenteste tiszteletére mindig megvendégelte.
Az elemek is tanúságot
tesznek Jézus születéséről. Éjfélkor fürösztötte meg Mária Gyermekét,
ezért ennek emlékére a kútból, forrásból frissiben merített vizet falun
gyógyító erejűnek tartották, aranyvíznek, aranyos víznek, élet vizének
nevezték, és ezt fogyasztották az ünnepi étkezéshez. A tűznek még
inkább ősi mágikus jelentősége volt. A legtöbb vidéken ezen az éjszakán
nem volt szabad kialudnia. . a gazda fatuskót hozott a szobába, melyet
felköszöntöttek, szentelt vízzel, borral meglocsoltak, mézzel
megkentek, és elégetése után hamuját rászórták a gyerekekre és az
állatokra, hogy elhárítsák tőlük a bajt, betegséget. A gyertya lángja,
fényessége keresztény hagyományokhoz kötődik. Azt jelképezi az
asztalon, az ablakban, a fenyőfán, hogy karácsony éjszakáján új
fényesség támadt, „az Úr dicsősége beragyogta a pásztorokat és az egész
világot.”
A hallal kapcsolatosan
sokféle hiedelem él. Aki halat eszik, annak szerencsét hoz: ahogy a hal
siklik sebesen előre a vízben, úgy fog az illető is előrehaladni
pályáján az elkövetkezendő időkben. Szokásos a megtisztított karácsonyi
hal egy pikkelyét a pénztárcába tenni, ha azt akarjuk, hogy a jövő
évben szerencsések és gazdagok legyünk.
A karácsonyi hal után
hagyományos édességet illik enni: a megtestesült Ige, az emberré vált
Jézus jelképeként mézzel ízesített ostyát, kalácsot, mákos-, diós
patkót és még régibb népszokások alapján, ősi termékenységbabonákat
idézve – almát és diót. Valamikor szinte egész Európa területén Ádám és
Éva napján az almával szerelmi varázslatot végeztek. Sok helyen
elterjedt, hogy az eladó lány ilyenkor almába harapjon, abból a célból,
hogy jövendőbelijéről egyet s mást megtudjon. „Az alma ebben az esetben
nem akar más lenni, mint a paradicsomi tudás fájának szimbolikus
gyümölcse, azaz a szerelmi megismerés kezdete. A tudás fája mellett
azonban ott virágzik az élet fája. Belőle sarjadzik Jesse vesszeje,
amelynek virága Mária, almája pedig a kisfia. Az alma tehát a
karácsonyi ünnepkörben a Kisdednek, Isten hozzánk való szerelmének is
jelképe.”
Falun a karácsonyi vacsora
idejét sokszor három puskalövéssel jelezte, másutt megvárták, míg az
első csillag feltűnik az égen. Ezután az ünnep azzal kezdődött, hogy a
gondosan kitakarított szobát aszalt szalmával hintették be, ami a
betlehemi istállót jelképezte. A háziak azt gondolták, ezen az éjszakán
az angyalok, sőt maga a kis Jézus is ott fog megpihenni. A pásztorok
csengettyű és kolomp rázásával, ostorpattogtatással vonultak végig a
falun, hogy felhívják a figyelmet őseik Betlehembe indulására. A
gazdaasszony az asztalt olyan különleges karácsonyi abrosszal terítette
meg, ami csak ilyenkor került az asztalra. Általában tiszta fehér volt,
de olykor piros díszt is hímeztek vagy szőttek bele. Asztali ékességül
sok helyen rátették a Luca-búzát és közé szentelt gyertyát állítottak,
majd imádkozni kezdtek. Többnyire paszulylevest és mákos csíkot, majd
almát, diót és mézbe mártott fokhagymát ettek. Ezután a gazdaasszony a
szénát, szalmát, búját egy szakajtóba öntötte, és a lószerszámmal
együtt bevitte a tisztaszobába, hogy jövőre a termés bőséges legyen, az
állatok meg ne betegedjenek.
Más vidéken az emberek
csak éjfél után ültek az asztalhoz, amikor véget ért a szigorú böjt. A
székelyeknél ezt Mária vacsorájának nevezték, és a gyermekágyban fekvő
Szűz Mária keresztelői áldomásának tartották: a család szülöttjeként
köszöntötték a kis Jézust is. Húslevest, galuskát, töltött káposztát,
kolbászt, kocsonyát, kalácsot és gyümölcsöt adtak az asztalra ilyenkor.
A karácsonyi asztal fontos
kelléke volt az ún. karácsonyi morzsa. Ez helyenként valóban a
feltálalt kalács, kenyér, mákos tészta morzsája volt, máshol azonban
valamennyi ételből egy-egy kanálnyit kivettek, és zacskóba vagy kupacba
raktak, hogy gyógyszerként használják. Sokan az éjszaka – hitük szerint
– megjelenő természetfeletti lényeknek tették félre.
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!