Szeretettel köszöntelek a Természetvédők közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Természetvédők vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Természetvédők közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Természetvédők vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Természetvédők közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Természetvédők vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Természetvédők közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Természetvédők vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Az ökovárosok az egész
világot behálózzák, legalábbis tervek szintjén: Dániától, Svédországon
át, Kínáig, vagy az Arab Emirátusokig mindenütt megálmodtak már
önfenntartó városokat. Megvalósulásukat a recesszió azonban jelentősen
hátráltatja, néhány grandiózus projekt talán soha nem is lép túl a
tervezőasztalokon. Az egyre dráguló olaj, illetve a válságból való
kilábalás azonban még fellendíthetik az iparágat.
A gazdasági válság igencsak lehűtötte a fenntartható
fejlődés, illetve az ökovárosok híveit, és olyan gigantikus tervek
csúszását, vagy talán teljes füstbe menését eredményezte, mint a
Dongtan névre keresztelt kínai ökováros, amelyet kezdetben 80 ezer
emberre terveztek, de 2050-re lélekszáma már fél milliót is elérte
volna.
Az ökovárosok, vagy biovárosok koncepciójukat tekintve
hasonlóak az ökofalvakhoz, azonban méretüket tekintve jóval nagyobbak,
akár gigapolisz méretűek is lehetnek, és a modern technológia minden
vívmányát igyekeznek kihasználni a fenntarthatóság, és persze az
élhetőség érdekében.
Ezek a városok attól lesznek fenntarthatók,
hogy minimalizálják a környezeti kihatásokat, a légszennyezést -azon
belül is főként a széndioxid-kibocsátást - és a vízszennyezést,
miközben a legkevesebb energiát próbálják felhasználni, főként megújuló
forrásokra - szélturbinák, napelemek, biomassza - támaszkodva. Szinte
minden hulladékot újrahasznosítnak, komposztálnak, energiává
alakítanak, hogy csökkentsék a városok klímaváltozáshoz való
hozzájárulását. A légkondicionálók használatát is igyekeznek redukálni,
főként növényesítéssel, mivel az aszfalt áltagosan 6 fokkal magasabb
hőmérsékletet tud eredményezni a városokban, mint vidéken, de a világos
felületek alkalmazásával is csökkenteni lehet a hőt. A legfontosabb
persze az autókkal szembeni megfelelő közlekedési alternatíva
kidolgozása, a gyalogosforgalom növelése, többek között integrált
üzleti, ipari és lakónegyedek kialakításával.
Becslések szerint
jelenleg a föld lakosságának fele városokban él, vagyis ezek
fenntarthatóvá alakítása komoly fejtörést, és kihívást jelent az
építészek, mérnökökk és várostervezők számára, akik ha technológiailag
meg is oldják a problémát, a lakosság részéről is szemléletváltást,
illetve életformaváltást igényel.
Patyomkin falu épül csak Kínában?
Az
egyik leggrandiózusabb, és a nemzetközi sajtóban is igen nagy
visszhangot kapott ökováros-terv a kínai Csongming szigeten épülő -
vagy nem épülő - Dongtan volt. Nem csak azért került az érdeklődés
középpontjába, mert "világ első ökovárosának" titulálta magát, hanem
már önmagában attól is, hogy a köztudomásúan a környezetvédelemre
fittyet hányó Kína ennek megvalósításával sokat lendíthetett volna
nemzetközi megítélésén.
A tervek között számos technológiai
újdonság szerepelt: a levegőminőséget például elektromos, illetve
vízmeghajtású autókkal javították volna, de az emberek
tömegközlekedésre, gyaloglásra, kerékpározásra ösztönözése is ide
tartozott, méghozzá úgy, hogy a város bármely pontján maximum 7 percen
belül elérhető lett volna egy busz- vagy villamosmegálló
Sajnos
azonban a tervekből, úgy látszik, nem sok minden fog megvalósulni,
legalábbis az eredeti határidőre, a 2010-es sanghaji világkiállításra
biztosan nem. Az Expo a 21. századi városi fejlődést kívánja bemutatni,
erre utal a "Jobb város - jobb élet" szlogenje is, azonban a Dongtan
projekt már említés szintén sem szerepel a honlapján.
Szkeptikus
hangok persze már évekkel ezelőtt megszólaltak Dongtannal kapcsolatban.
Az Ethical Corporation magazin, amely egy CSR-ral foglalkozó szakmai
oldal már 2007-ben "patyomkin-falunak" nevezte az egész projektet,
mondván, soha nem is állt szándékukban valóban felépíteni, inkább csak
egy propagandafogás volt, hogy Kína a zöld ország image-ét
kölcsönözhesse magának. A brit Arup építész tervező iroda meg is kapta
a magazintól a "Greenwasher of the Year", vagyis a magukat
környezetbarátnak feltűntető, de valójában társadalmilag ártalmas
cégeknek járó díjat.
2008-ban aztán számos közismert újság
kiküldte riportereit terepszemlézni, hogy mégis mi folyik ott Keleten,
a Csongming szigeten, de nem sok látnivalóval tudtak szolgálni a
fotósok. Egy helyi kínai földműves - aki megszólalt a brit Telegraphnak
- még csak nem is hallott a projektről, pedig földje ott terült el,
ahova az első szakaszt tervezték.
Azóta az építési engedélyek
is lejártak, és a gazdasági válság sem hajtotta előrébb az eseményeket,
a tervek tehát füstbe menni látszanak.
Szerencsére akadnak
azonban bizakodásra okot adó projektek is: Abu Dhabiban, az állami
beruházással megvalósuló Masdar ökovárosa például 2006 óta épül, az
Egyesült Arab Emirátusok nemzetközi repülőtere közvetlen
szomszédságában. Az itt épülő ingatlanok és egyéb létesítmények csakis
megújuló energiaforrásokat használnak - főként napenergiát - területén
gépjárművek sem közlekedhetnek, helyette villamos energiával működő
tömegközlekedési és személyszállítási rendszert építenek ki, így
gyakorlatilag zéró széndioxid-kibocsátású lesz a város.
Hamburg
külterületén, az Eco Cityben már olyan előrehaladottak a munkálatok,
hogy júliusban már be is költöztek az első "lakók", köztük a
Heidelberger Druckmaschinen AG, a világvezető nyomdagépgyártójával -
elkészültekor pedig tíz épület várja majd a nagyipar, és az induló
vállalkozások képviselőit, de hatalmas raktárak, gyáregységek,
irodaházak, hotelek és kereskedelmi egységek is helyet kapnak majd a
főként magánbefektetők által finanszírozott városrészben.
Kérdéses
persze, hogy hányan követik majd az első beköltöző vállalatot a mostani
gazdasági visszaesésben, mikor a ingatlanpiac amúgy is pang, és a
fenntarthatóságot sokszor háttérbe szorítja a költségcsökkentés
szempontja. Némi bizakodásra ad okot azonban a Deloitte és a Cleantech
Group legfrissebb jelentése, amely szerint fél év után ismét javult a
környezetkímélő technológiákba (ún. clean technology) történő
befektetési kedv, némi szerencsével, és a vállalatok hosszú távú, a
környezeti hatásokat is figyelembe vevő szemléletével akár még meg is
nőhet az igény a fenntartható, társadalmilag felelős befektetések iránt.
Forás: Pénzcentrum.hu
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Brutális állatkínzásos videó: már négy éve borzolja a kedélyeket
Elítélték, mert megette az utolsó vadon élő indokínai tigrist
Újabb hulladékudvar nyílt Budapesten (XVIII. kerület)
Fotók a szélelnyelő betonszivacsból készült szupertoronyról. Egy ökotorony Kína megmentője